Trwają prace renowacyjne parowozu Px48 realizowane na zlecenie Fundacji Polskich Kolei Wąskotorowych. Dzięki dotacji z budżetu centralnego po kilku dekadach przerwy na ostatnią czynną wąskotorówkę w województwie łódzkim mają powrócić pociągi prowadzone trakcją parową. Być może stanie się to już jesienią.
Niemal cztery lata temu, w kwietniu 2021 r., ówczesny wiceminister funduszy i polityki regionalnej Waldemar Buda poinformował o przyznaniu Fundacji Polskich Kolei Wąskotorowych dużej dotacji celowej. Milion zł z budżetu państwa miał wesprzeć organizację w uruchomieniu parowozu serii Px48. Miał on stać się jedną z najważniejszych atrakcji Kolei Wąskotorowej Rogów – Rawa – Biała, czyli dawnej Rogowskiej Kolei Dojazdowej.
Pociągi parowe w 110. rocznicę budowy wąskotorówki?
Choć do tej pory lokomotywa nie została uruchomiona, organizacja zapewnia, że skomplikowane prace renowacyjne trwają. – Projekt jest również finansowany z innych źródeł – zaznacza Bartosz Paluchowski z FPKW. Wsparcie zewnętrzne pozwoliło na realizację robót w lokomotywowni Koszalin Wąskotorowy. Dotychczas zakończona została renowacja tendra, który został już odebrany i przywieziony do Rogowa.
– Prace przy kotle parowozowym i osprzęcie kotłowym [również] zostały już zrealizowane i odebrane. Obecnie prace skupiają się na silniku parowym i podwoziu, które oczekuje posadowienia na nim kotła – relacjonuje nasz rozmówca. Na razie nie wiadomo dokładnie, kiedy lokomotywa mogłaby poprowadzić pierwszy pociąg. FPKW chciałaby jednak, by ruch parowy uświetnił obchody 110-lecia istnienia rogowskiej wąskotorówki, które przypada na rok 2025. Prowadzi więc rozmowy z wykonawcą renowacji, licząc, że uda się sfinalizować ją jesienią.
Remont dłuższy z powodu wojny na Ukrainie
Wpływ na długotrwały proces remontu miała m. in. sytuacja geopolityczna. – Na początku projektu jednym z większych wyzwań była dostępność blach kotłowych konkretnych gatunków o wymaganym składzie i określonej wytrzymałości. Agresja Rosji na Ukrainę poskutkowała m. in. zmianą warunków na rynkach stali jakościowej w zakresie cen, ale także dostępności – opisuje przedstawiciel FPKW.
Budżet przewidziany na całe przedsięwzięcie został ściśle określony, więc zmiany rynkowe przełożyły się na wydłużenie realizacji prac kotłowych. – Finalnie udało się wykonawcy nabyć potrzebne materiały w dobrych cenach, a my zgodziliśmy się na wydłużenie harmonogramu, aby nie przekroczyć budżetu – usłyszeliśmy. Do innych znaczących wyzwań fundacja zalicza też choćby wykonanie nowych gniazd i korków wyczystkowych, ponieważ nie funkcjonują już obrabiarki wytwarzające takie detale do parowozów. Problem ten przezwyciężyli wolontariusze FPKW, modelując na podstawie oryginalnej dokumentacji elementy w oprogramowaniu 3D. To pozwoliło wyfrezować je na współczesnym sprzęcie.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.